Synchronizing lists with Excel
Behov:
Har kollat på integrationer mellan sharepointlistor och excel, d v s att man vill kunna öppna en sharepointlista i excel, redigera den där och sedan synka ihop ändringarna med ursprungslistan.
Problem:
Det känns som en ganska enkel standardfunktion som många borde efterfråga och svaret är ”Ja, det efterfrågas” men ”Nej, detta funkar inte OOTB”.
Man kan nästan få detta att funka om man har Excel 2003 och en Add-in från Microsoft, men ganska skakigt och långtifrån stabilt nog att sälja in hos kund. Har man istället Excel 2007 (inkluderat att spara ner i .xls-format i Excel 2007) så skiter det sig.
Försöker man att skapa en lista i SharePoint som sedan redigeras i excel så skiter det sig sannolikt också. Bättre odds (men inte bra) får man om man börjar med att skapa den i excel. Microsoft förespråkar att användarna ska köra med MS Access istället för Excel…
Lösning:
Gratis Add-in från Softfluent! Med den kan man som vanligt klicka på Actions - Export to Spreadsheet och välj Open för att få upp listan i excel. Väl inne i excelarket är det bara att redigera värdena. Kopplingar till SharePoint-kolumnerna förljer med (AD-kopplingar m.m.). När man är färdig högerklickar man i excelarket, väljer
Den aktiveras hos klienten genom ett musklick.
Info om produkten: http://www.softfluent.com/en-US/news/article_excellist.aspx
Installera underverket: http://www.softfluent.com/wsslists.htm
Nu vet ni!
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/772570/images/2009/excelsyncronize_30581983.jpg)
Har kollat på integrationer mellan sharepointlistor och excel, d v s att man vill kunna öppna en sharepointlista i excel, redigera den där och sedan synka ihop ändringarna med ursprungslistan.
Problem:
Det känns som en ganska enkel standardfunktion som många borde efterfråga och svaret är ”Ja, det efterfrågas” men ”Nej, detta funkar inte OOTB”.
Man kan nästan få detta att funka om man har Excel 2003 och en Add-in från Microsoft, men ganska skakigt och långtifrån stabilt nog att sälja in hos kund. Har man istället Excel 2007 (inkluderat att spara ner i .xls-format i Excel 2007) så skiter det sig.
Försöker man att skapa en lista i SharePoint som sedan redigeras i excel så skiter det sig sannolikt också. Bättre odds (men inte bra) får man om man börjar med att skapa den i excel. Microsoft förespråkar att användarna ska köra med MS Access istället för Excel…
Lösning:
Gratis Add-in från Softfluent! Med den kan man som vanligt klicka på Actions - Export to Spreadsheet och välj Open för att få upp listan i excel. Väl inne i excelarket är det bara att redigera värdena. Kopplingar till SharePoint-kolumnerna förljer med (AD-kopplingar m.m.). När man är färdig högerklickar man i excelarket, väljer
Den aktiveras hos klienten genom ett musklick.
Info om produkten: http://www.softfluent.com/en-US/news/article_excellist.aspx
Installera underverket: http://www.softfluent.com/wsslists.htm
Nu vet ni!
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/772570/images/2009/excelsyncronize_30581983.jpg)
Maximum limit for sites, lists, etc
I found this great list on MSDN Forum, added by the user SriMoss. I've seen lists like this befor, but this is really handy!
Site object | Guidelines for acceptable performance | Notes | Scope of impact when performance degrades |
Site collection | 50,000 per Web application | Total farm throughput degrades as the number of site collections increases. | Farm |
Web site | 250,000 per site collection | You can create a very large total number of Web sites by nesting the subsites. For example, 100 sites, each with 1000 subsites, is 100,000 Web sites. The maximum recommended number of sites and subsites is 125 sites with 2,000 subsites each, for a total of 250,000 sites. | Site collection |
Subsite | 2,000 per Web site | The interface for enumerating subsites of a given Web site does not perform well as the number of subsites surpasses 2,000. | Site view |
Document | 5 million per library | You can create very large document libraries by nesting folders, using standard views and site hierarchy. This value may vary depending on how documents and folders are organized, and by the type and size of documents stored. | Library |
Item | 2,000 per view | Testing indicates a reduction in performance beyond two thousand items. Using indexing on a flat folder view can improve performance. | List view |
Document file size | 50MB (2GB max*) | File save performance is proportional to the size of the file. The default maximum is 50 MB. This maximum is enforced by the system, but you can change it to any value up to 2 GB. | Library, file save performance |
List | 2,000 per Web site | Testing indicates a reduction in list view performance beyond two thousand entries. | List view |
Field type | 256 per list | This is not a hard limit, but you might experience list view performance degradation as the number of field types in a list increases. | List view |
Column | 2,000 per document library4,096 per list | This is not a hard limit, but you might experience library and list view performance degradation as the number of columns in a document library or list increases. | Library and list view |
Web Part | 50 per page | This figure is an estimate based on simple Web Parts. The complexity of the Web Parts dictates how many Web Parts can be used on a page before performance is affected. | Page |